Polven nivelrikko

Polven nivelrikko

  • Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelin kategoria:Yleinen
  • Artikkelin kommentit:0 kommenttia

Nivelrikko (artroosi) on maailman yleisin nivelsairaus ja polven nivelrikko sairauden yleisin alatyyppi. Polven nivelrikko liittyy yleensä ikääntymiseen ja/tai ylipainoon, mutta myös geeneillä on merkittävä rooli sairauden synnyssä. Polven nivelrikossa nivelalueen rusto alkaa hajota vähitellen. Sairaus aiheuttaa muutoksia myös ympäröivissä nivelkalvoissa, luissa ja lihaksissa.

Joillakin polven nivelrikko on täysin oireeton, mutta suurin osa nivelrikkopotilaista kärsii jomottavasta kivusta. Polvikipu pahenee liikkeessä ja vastaavasti helpottuu levossa. Myös polven jäykkyys – varsinkin liikkeelle lähdettäessä tai istumisen jälkeen – on yksi polven nivelrikon tyypillisistä oireista. Kipu voi tuntua säären yläosassa, reidessä tai jopa lonkassa. Pidemmälle edetessään sairaus alkaa aiheuttaa jatkuvaa kipua, joka valvottaa myös öisin.

Polven nivelrikon hoito

Pitkälle edenneessä polven nivelrikossa kipulääkkeet saattavat olla välttämättömiä – joskus tarvitaan jopa tekonivelleikkausta. Useimmissa tapauksissa sairautta voi kuitenkin hoitaa lääkkeettömästi. Jos sinulla on nivelrikko polvessa, kannattaa kokeilla ainakin seuraavia itsehoitomenetelmiä:

  • Kylmähoito: kääri kylmäpaketti kankaaseen ja pidä sitä noin 10 minuuttia kipualueella. Kylmähoito vaikuttaa kahdella tapaa:
    • Kylmä vähentää tulehdusta nivelissä. Kylmä supistaa lihasten verisuonia hetkellisesti ja vähentää sekä verenkiertoa, että turvotusta alueella – samalla nivelten lämpötila laskee ja tulehdus nivelissä vähenee. Kylmä näyttäisi hidastavan myös nivelvaurioita aiheuttavien entsyymien toimintaa.
    • Kylmä lievittää kipua. Tämä tapahtuu itse asiassa monesta syystä. Ensinnäkin turvotuksen väheneminen nivelen ympärillä auttaa vähentämään kipuja. Toiseksi kylmä vaikuttaa suoraan hermostoon hidastamalla hermoimpulssien kulkua – eli se ikään kuin ”salpaa” kehon kipukanavia. Kolmanneksi se vapauttaa verenkiertoon endorfiinejä, jotka ovat kehon omia kipulääkkeitä.

      Huom! Kylmähoitoa ei suositella henkilöille, jotka kärsivät valkosormisuudesta, kylmäallergiasta tai joilla on ihon tuntopuutoksia hoidettavalla alueella.

Kuva 1. Avantouinti on erinomainen tapa antaa koko keholle kylmähoitoa.
  • Venyttely: konsultoi fysioterapeuttia tai fysiatria. Pyydä ohjeet liikkuvuusharjoituksiin ja venyttelyihin. Kivunlievityksen lisäksi hoito parantaa jalan toimintakykyä.
  • Liikunta: valitse itsellesi sopiva urheilulaji, joka ei kuormita liikaa polvea – hyviä vaihtoehtoja ovat esim. vesilajit ja pyöräily. Harjoittele vähintään 3 kertaa viikossa 30 minuuttia. Myös erilaiset polvituet voivat auttaa liikunnassa keventämään polveen kohdistuvaa rasitusta. Kuten venyttely, tämäkin hoito tukee jalan toimintakykyä. Liikuntaa tukee myös painonpudotusta, joka puolestaan vähentää polven kuormitusta arkielämässä. Katso treeniohjelma polvivaivoihin.
  • Hieronta: uudempien tutkimusten mukaan myös hieronta voi olla suuri apu polven nivelrikosta kärsiville. Amerikkalaisessa tutkimuksessa testattiin kuukauden ajan, onko hieronnasta apua polven nivelrikossa. Tutkimuksen mukaan kahdesti viikossa annettu hieronta vähensi koehenkilöiden kipuja ja lisäsi polven liikkuvuutta merkittävästi. Kaiken lisäksi em. tulokset näyttivät vaikuttavan koehenkilöiden elämään vielä neljänkin kuukauden päästä hoitojaksosta.

Varaa oma aikasi hierontaan ja aloitetaan polven hoito heti!

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments