Piriformis-syndrooma – pakaran ja takareiden tylppä kipu

Piriformis-syndrooma – pakaran ja takareiden tylppä kipu

  • Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelin kategoria:Yleinen
  • Artikkelin kommentit:0 kommenttia

Piriformis-syndroomalla tarkoitetaan tilaa, jossa pakaran alueella sijaitseva piriformislihas on kiristynyt ja se painaa iskiashermoa aiheuttaen kipua pakarassa ja jalassa. Vaiva syntyy useimmiten lihaskrampin, ylirasituksen tai venähdyksen seurauksena. Yleensä ongelma saadaan kuitenkin nopeasti hallintaan lihasten huolellisella venyttelyllä ja hieronnalla.

Mistä piriformis-syndroomassa on kysymys?

Piriformis – eli päärynänmuotoinen lihas – on yksi pakaran syvistä lihaksista. Sen pääasiallisena tehtävänä on jalan ulkokierto ja loitonnus – mutta se auttaa myös muita lihaksia lantion stabilisoinnissa. Iskiashermo puolestaan kulkee aivan piriformiksen vierestä – yleensä lihaksen alta, mutta joskus myös sen päältä tai läpi. Ongelma syntyy kun piriformislihas kramppaa tai kiristyy esim. mekaanisen rasituksen seurauksena. Tällöin lihas alkaa usein myös ärsyttää vieressä kulkevaa iskiashermoa aiheuttaen kipua pakaraan ja jalkaan. Kireä piriformis aiheuttaa lisäkuormitusta myös polven ympärille, joten kipua saattaa esiintyä tälläkin alueella.

Tyypilliset oireet piriformis-syndroomassa

Tyypilliset piriformis-syndrooman oireet ovat tylppä kipu pakarassa, takareidessä ja muualla jalassa – joskus kipu tuntuu jopa pohkeessa ja jalkaterässä asti. Vaiva saattaa aiheuttaa myös pakaran/jalan puutumista, tunnottomuutta tai pistelyä. Usein pitkä istuminen pahentaa kipua ja vastaavasti makuuasento saattaa helpottaa kipua. Toisilla kuitenkin esiintyy yöllistä kipuilua makuuasennossa. Lisäksi lonkan liikelaajuus saattaa olla rajoittunut piriformis-syndroomasta kärsivillä.

Piriformis-sydrooma sekoitetaan joskus oireidensa perusteella välilevyn pullistumaan – varsinkin alimpien nikamavälien pullistumat aiheuttavat samantyyppisiä oireita. Piriformissyndroomaan ei kuitenkaan yleensä liity selkäkipua toisin kuin välilevyvaivoissa. Toinen hyvä keino vaivan tunnistamiseen on piriformisvenytys, jonka esittelen hieman alempana. Jos venytys tuntuu helpottavan kipujasi, todennäköisesti kipujen taustalla on piriformis-syndrooma (tämä ei silti poissulje välilevyn pullistuman mahdollisuutta).

Kuva 1. Piriformiksen sijainti lantiossa.

Piriformis-syndrooma voi syntyä monen tekijän summana

Piriformis-syndrooma syntyy piriformiksen ärsyttäessä iskiashermoa – tämä voi johtua monesta eri syystä. Olen luetellut tässä yleisimmät yksittäiset syyt piriformis-syndrooman kehittymiselle. Joskus vaivan taustalta löytyy kuitenkin useita päällekkäisiä tekijöitä, jotka yhdessä aiheuttavat oireet.

  1. Lihaskramppi. Tämä voi johtua lihaksen itsensä tai SI-nivelen ärsytyksestä.
  2. Ylikuormitus. Esim. yksipuolisen rasituksen ja/tai huonon lihashuollon seurauksena lihas alkaa kiristyä ja lyhentyä.
  3. Urheiluvamma. Jos olet loukannut piriformiksen, se saattaa turvota ja alkaa painaa iskiashermoa. Myös verenvuoto ympäröivissä kudoksissa saattaa aiheuttaa iskiashermon puristumista.
  4. Perintötekijät. Alttius piriformis-syndroomaan on osittain perinnöllistä.
  5. Psykologiset tekijät. Stressi, ahdistuneisuus ja masennus heijastuvat monesti kehoomme. Jännitämme tietämättämme lihaksia, emmekä pysty rentoutumaan ja lepäämään kunnolla. Pitkään jatkunut psyykkinen kuormitus saattaa ajaa koko autonomisen hermostomme epätasapainoon.

Piriformis-syndrooman hoitaminen

Piriformis-syndrooman hoito rakentuu pitkälti kahden elementin ympärille: lihasta venytetään ja hierotaan. Venyttelyn tulee kohdistua tietysti itse piriformikseen, mutta myös muiden ympäröivien lihasten venytteleminen auttaa monia – varsinkin takareiden venytykset on koettu hyväksi lisäharjoitteeksi piriformis-syndrooman hoidossa. Vaivan akuutissa vaiheessa voi myös tarvittaessa helpottaa kipuja tulehduskipulääkkeillä (kuuriluontoisesti).

Alla olevassa videossa näytän ohjeet tehokkaaseen piriformisvenytykseen (video 1). Valitsemani venytysliike on mielestäni paras täsmävenytys lihakselle. Suosittelen yhdistämään venytysharjoitukseen mukaan muitakin pakaran ja takareiden venytyksiä, jotta vaikutus on kokonaisvaltaisempi. Venytykset on hyvä tehdä lyhyinä pumppaavina sarjoina (5 sekuntia venytys, 5 sekuntia rentoutus) ja kaksi-kolme kertaa päivässä – esim. aamulla, päivällä ja illalla.

Muista venytysten lisäksi tarkkailla myös asentojasi päivän aikana – pitkiä istumissessioita kannattaa välttää ja asentoa on muutenkin hyvä vaihdella aika ajoin. Akuutissa vaiheessa piriformista rasittavaa liikuntaa tulee välttää (jalan ulkokierto, lantion hallintaa vaativat harjoitteet: esim. juokseminen epätasaisella pinnalla), mutta myöhemmin pakaroiden, reisien ja keskivartalon lihasten vahvistamisesta on sinulle todennäköisesti enemmän hyötyä kuin haittaa vaivan ehkäisyssä. 

Katso video

Piriformis-syndrooma ja hieronta

Toinen tärkeä osa-alue piriformis-syndrooman hoidossa on hieronta. Jos kärsit kyseisestä vaivasta, suosittelen varaamaan Somasta hieronta ajan ”jalkaprässiin”. Jalkaprässi on suunnittelemani jalkojen erikoishieronta, jossa käsitellään rauhassa kaikki pakaran ja jalkojen lihakset – myös piriformis. Voimme hieronnan päätteeksi käydä lisäksi venytysharjoitukset läpi kanssasi.

Itse piriformis sijaitsee pakaran syvemmässä lihaskerroksessa, joten sen hieromikseksi, meidän täytyy ensin lämmitellä ja avata päällä olevat lihakset. Hierottuani ison pakaralihaksen, voimme siirtyä käsittelemään piriformista hieman terävämmällä otteella syvemmästä kerroksesta. Teen yleensä tämän hieronnan yhteydessä myös lonkkanivelen mobilisaatiota vipuvarsitekniikalla – tällä tekniikalla saadaan todella hyvin auki lonkan kiertämiseen osallistuvia lihaksia.

Hieronta kotona

Jos et pääse käymään hierojalla, voit kokeilla omatoimista piriformishierontaa foam rollerilla ja hierontapallolla. Tee seuraavat liikeet ohjeiden mukaan. Vaivan alkuvaiheessa hieronnan voi tehdä esim. aamuin ja illoin – myöhemmin hierontakertoa voi harventaa (esim. joka toinen päivä).
  1. Pakaran rullaus. Laita foam roller lattialle ja asetu istumaan sen päälle (video 2). Ota käsillä tukea lattiasta. Koukista hierottavan pakaran puoleinen jalka toisen jalan päälle. Rullaile omalla painollasi edes takaisin muutamia kertoja. Keskity kohdistamaan paine pakaran lihaksiin.
  2. Piriformishieronta pallolla. Nouse seisomaan ja asetu selkä seinää vasten. Laita hierontapallo seinän ja takapuolesi väliin. Nojaa omalla painollasi palloa vasten niin, että tunnet paineen syvemmällä pakarassa. Piriformis sijaitsee ristiluun ja lonkan välillä, joten koita kohdistaa paine erityisesti tähän kohtaan. Rullaile pallolla sivuttain tai ylös-alas.
Katso video

Mikäli vaiva ei parane hieronnalla ja venyttelyllä, käännythän lääkärin puoleen. Piriformis-syndrooman vaikeissa tapauksissa lääkäri voi antaa esim. kortisoni tai botox-pistoksia, joilla vähennetään kipua ja lihasaktiviteettia alueella. Äärimmäisissä tapauksissa – kun muut keinot eivät auta – voidaan harkita jopa leikkaushoitoa, jossa piriformislihas katkaistaan kirurgisesti.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments